Läsarfråga!

Hejsan!
Fick en läsarfråga för några dagar sedan som jag tänkte besvara nu.


Hej! Jag ska börja gymnasiet nu till hösten, jag är alltså född 95. Jag har väldigt bra betyg nu och jag undrar sänker man sig mycket första året i gymnasiet, med nya lärare och så?
Vad gick du ut med för betyg i grundskolan och vad fick du för betyg nu första terminen på gymnasiet?
Vad går du för linje, vilka induviduella val gjorde du?
Jättetacksam för svar verkligen! :)


SVAR: Vad roligt att du har så bra betyg, det är en härlig känsla att stå där på skolavslutningen med ett vitt kuvert i handen och känna att man verkligen har åstakommit något! Jag tycker själv att konkurrensen är mycket hårdare på gymnasiet än den var i grundskolan och allt har tagit ett steg uppåt i svårighetsgrader. Har man t ex MVG i engelska nu så kanske man upplever att man bara klarar av en VG-nivå på gymnasiet. Jag tror inte själv att jag har sänkt så jättemånga betyg, men på gymnasiet får man ju inte terminsbetyg utan slutbetyg i ett ämne eftersom t ex Samhällskunskap A bara läses i ettan och Religionskunskap A i trean.

Jag gick ut med 11 MVG och 6 VG i nian och jag har inte räknat ut poängen på det, men det är väl 20 poäng för ett MVG och 15 för ett VG tror jag? Jag vet i alla fall att jag hade nästan dubbelt så mycket poäng som krävdes för den linje jag sökte. Jag går just nu Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning språk vilket innebär att jag läser franska steg 3 (mitt högstadie-språk) och har även börjat med ett helt nytt språk, tyska steg 1. Jag tycker att linjen är helt perfekt för mig, men det är sjukt mycket att göra hela tiden. Nu efter lovet (vecka 8) har jag t ex tre prov, men det är sånt man får ta. Jag blir ju högskolebehörig i alla fall och det känns väldigt bra.

Individuella val, ja, jag valde det till tvåan för bara ett par veckor sedan faktiskt. Man har 300 poäng inom individuella val som man fördelar hur man vill i tvåan och trean. Jag valde att läsa Fotografisk bild A som är på 100 poäng i tvåan, men jag vet att detta är en populär kurs så som andrahands-val valde jag Textkommunikation A, även den på 100 poäng. Så vi får helt enkelt se vilken av kursen jag kommer att läsa beroende på om mitt förstahands-val blir fulltecknat. Men jag hoppas förstås på att jag får Fotografisk bild A eftersom jag har ett stort fotointresse och planerar att köpa en riktig systemkamera..

Hoppas att du som frågade är nöjd med mina svar. Är det bnågon annan som har en fråga som de vill ha svar på så går det bra att kommentera- när som. Tänk bara på att det kanske tar ett par dagar innan jag svarar.
Ha en fortsatt fin dag/kväll! :)
Kram,

Kommentarer till inlägget:
Postat av: Anna

Ja jättenöjd med svaret, tack! :)

2011-02-22 @ 16:33:24

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din Bloggadress?:

Din kommentar till inlägget:

Trackback
RSS 2.0